BORN SLIPPY - 21. oktober

BORN SLIPPY – 21. oktober

[info in english here]

𝗯𝗼𝗿𝗻 𝘀𝗹𝗶𝗽𝗽𝘆 er et stedsspesifikt samarbeidsprosjekt over 5 etasjer og 7 rom. Det er en altoppslukende installasjon, en danseforestilling, en konsert.

I 𝗯𝗼𝗿𝗻 𝘀𝗹𝗶𝗽𝗽𝘆 balanserer vi mellom begjær og avsky, og deres ubehagelige nærhet. Vi er i en sensorisk nedstigning gjennom betong og kjøttfulle følelser. Indre underverdener gir form til tida, og lager et rede for larveskapninger og soniske brudd. born slippy er et midlertidig økosystem der det indre presser seg utover. Vi bruker kroppens monstrøse motsetninger, porøse og uforutsigbare, som en portal til en egen verden.

Åpningstider installasjon (utenom forestillinger):
onsdag – søndag 12.00-16.00 (8.-22. oktober)

Forestillinger:
8. okt 19.00
9. okt 19.00
15. okt 20.30 // med buss fra Oslo → 18.00
21. okt 20.30 // med buss fra Oslo → 18.00
22. okt 19.00
Kjøp billetter her >

Konsert:
13 okt 20.00 Nylyd #80: dragongirl
Kjøp billetter her >

Lesegruppe:
16 okt 14.00 // mer info snart

Kun 25 plasser pr forestilling // 100 kr for forestilling/konsert // 200 kr med buss t/re Oslo // Lesegruppe gratis

* Hvis du vil komme, men ikke har råd så send en mail til tom.erik.lonnerod@skien.kommune.no

𝙗𝙤𝙧𝙣 𝙨𝙡𝙞𝙥𝙥𝙮 𝙩𝙚𝙖𝙢:
Prosjektleder: Marie Ursin
Koreografi: Alexandra Tveit, Marie Ursin
Musikkverden: dragongirl
Installasjon//Video/Tekstil/Kostymer: Kornelia Remø Klokk
Medskapende utøvere: Georgiana Dobre, Alma Bø Getachew
På scenen: Alexandra Tveit, Georgiana Dobre, Alma Bø Getachew
Lysdesign: Lars Løberg
Produsent: Marie Ursin
Produksjonsassistent: Jostein P. Steindal
Ytre øye: Louis Schou-Hansen

𝗦𝘁ø𝘁𝘁𝗲𝘁 𝗮𝘃 / 𝗧𝗮𝗸𝗸 𝘁𝗶𝗹:
Norsk kulturråd, Fond for lyd og bilde, Vestfold og Telemark fylkeskommune, FFUK, Årvoll gård, Grenland Friteater, Erin Sexton, Fredrik Floen, Jassem Hindi, Runa Borch Skolseg, Roza Moshtagi, Kanuti Gildi Saal, Spriten Kunsthall

𝙊𝙢 𝙤𝙨𝙨:
𝗠𝗮𝗿𝗶𝗲 𝗨𝗿𝘀𝗶𝗻 jobber med dans, koreografi, kuratering og organisering som alltid er basert på samarbeidsprosesser og hybride formater. Hun er interessert i utøverens unike logikk, overdimensjonerte prosjekter som tar en egen karakter og å skape forskjellige rom for samhandling. Hun studerte dans og performance ved Stockholms konsthögskola (DOCH). Siden 2013 har hun i samarbeid med Alexandra Tveit vært kunstnerisk leder for Scene: Bluss; et årlig eksperimentelt residensprosjekt som hvert år får et nytt format og tema. Scene: Bluss jobber for å skape et rom for kunstnere å teste ut og dele ideer gjennom oppslukende og kollektive prosjekter. Hun er også en del av det tverrfaglige, diskursive kollektivet Carrie som bla organiserer samtaler, lesegrupper og seminarer. I 2021 vant hun Young Choreographers Award på Impulstanz sammen med Lydia Östberg Diakité og Tamara Alegre med stykket FIEBRE. Hun har jobbet med blant andre Margret Sara Gudjonsdottir, Mette Ingvartsen, Runa Borch Skolseg, Nikhil Vettukattil, Marie Nikazm Bakken, Fredrik Floen and Nikima Jagudajev.

𝗔𝗹𝗲𝘅𝗮𝗻𝗱𝗿𝗮 𝗧𝘃𝗲𝗶𝘁 (f. 1989, Porsgrunn) arbeider på tvers av dans, koreografi, dramaturgi og visuell kunst. Hun er interessert av å fasilitere kollektive prosesser gjennom teori, samarbeid og bevegelsespraksiser. Siden 2013 er hun sammen Marie Ursin kunstnerisk leder for den residensretta plattformen Scene:Bluss i Porsgrunn. I perioden 2020-2021 er hun assosiert kunstner ved Black Box Teater med det interdisiplinære kollektivet Carrie, hvor de høsten 2019 arrangerte seminaret working title. Hun har jobbet som danser og medskaper med blant andre Bambam Frost, Ofelia Jarl Ortega, Adriano Wilfert Jensen, Nikima Jagudajev, Mårten Spångberg og Eoghan Ryan. For tiden er hun engasjert i pågående prosjekter med Fredrik Floen, Simon Asencio og Runa Borch Skolseg.

𝗞𝗼𝗿𝗻𝗲𝗹𝗶𝗮 𝗥𝗲𝗺ø 𝗞𝗹𝗼𝗸𝗸 jobber i hovudsak med tekstilkunst, video og multimedia-installasjonar. Ho er interessert i posthumanisme, røyndomsflukt og spekulativ fiksjon, kor ho undersøkjer kryssingspunktet mellom tru, røynd og teknologi. Gjennom ein «loop» av mytopoesis (ein fiktiv mytologi), verdsbygging og konstruert røynd, arbeidar ho med verk der tiltru og symbolikk appellerar til sjåaren og lokkar dei inn i eit ukjent rike med endelause fragment av meining og meiningslausheit på søken etter interkonnektivitet. Klokk har ein master i billedkunst frå Kunstakademiet i Oslo, og BA(Hons) i Painting & Printmaking frå Glasgow School of Art. Klokk har hatt separatutstillingar på Galleri Memphis i 2021 og på K4 i 2019, samt ei duo-utstillinga på Bærum Kunsthall i 2021. Ho har deltatt på ei lang rekke gruppeutstillinger i inn og utland, mellom anna på Spazju Kreattiv, Malta i 2022, Østlandsutstillingen i 2020 og The Wrong Biennalen i 2019.

Komponist og produsent Nikoline Ursin Erichsen, alias 𝗱𝗿𝗮𝗴𝗼𝗻𝗴𝗶𝗿𝗹, jobber i skjæringspunktet mellom klubbmusikk, samtidsmusikk og scenekunst. dragongirls verden er inspirert av blant annet litterær fantasy, skrekkfilmer, videospill og klubbkultur. Hun er interessert i hvordan musikk kan bygge universer, skape rom, lage sin egen form for taktilitet og putte kroppen i ulike tilstander. På sin andre EP Tripomatic Fantasies fra 2021, utforsker hun videre grunnlaget som hun la med debuten – mørk og hardtslående, men også morsom og letthjerta. Selv om musikken hennes ofte beskrives som apokalyptisk, er den ikke av dystopisk natur, men bringer frem håp og lys. Med suggererende og atmosfæriske toner jobber hun mot en fremtid der drager og maskiner lever sammen side om side. Tripomatic Fantasies fikk ros av både Morgenbladet og Klassekampen, og ble kåret til Album of the day av Bandcamp Daily. dragongirl har spilt på blant annet Vill Vill Vest, By:Larm og UKA, og jobbet tverrkunstnerisk med blant andre Nikima Jagudajev, Runa Borch Skolseg, Fredrik Floen og Heiki Riipinen.

𝗔𝗹𝗺𝗮 𝗕ø 𝗚𝗲𝘁𝗮𝗰𝗵𝗲𝘄 arbeider som danser, koreograf og pedagog. Hun er interessert i interdisiplinære relasjoner innenfor visuell kunst, bevegelse, tekst, lyd og objekter. Hennes praksis tar utgangspunkt i improvisasjon, og er opptatt av transformasjon gjennom gjentagelser, tid, rom og masse. Hun er utdannet samtidsdanser med pedagogikk fra Norges Dansehøyskole, Kibbutz Gaaton og Copenhagen Contemporary dance school. Hun har i flere år vært medskapende i ulike prosjekter og sceniske verk med Tekstlab. Og siden 2016 har hun holdt Tekstlab unge stemmer workshop på barne/ungdoms biblioteket Biblo Tøyen. Hun jobber med barn og unge hos Fargespill Oslo som koreograf og pedagog siden 2018. Som utøvende kunstner og medskaper har hun blant andre samarbeidet med Kathrine Kirsebom, Aleksander Johan Andreassen, Mari Ane Bø, Morten Krogh, Iram Haq, Zeze Kolstad, Maria Landmark, Quynh Vantu, Fredrik Floen og Ingri M. Fiksdal

𝗚𝗲𝗼𝗿𝗴𝗶𝗮𝗻𝗮 𝗗𝗼𝗯𝗿𝗲 (f. 1989) er en rumensk danser, utøver og koreograf som bor og arbeider i Oslo (NO). Hun har en bachelorgrad i koreografi fra Statens teater- og film universitet i București og en mastergrad i koreografi fra Kunsthøgskolen i Oslo. Praksisen hennes beveger seg mellom dans, koreografi, tekst og film. Ved å se på verden fra skeive og feministiske perspektiver, søker hun å finne måter å avlære dominerende lese praksiser og se på det som utgjør «naturen». Med utgangspunkt i ulike bevegelses metoder som somatiske praksiser, utforsker hennes siste arbeid forholdet mellom kropper, elementer, miljøer, objekter og fantasi. Dobre har nylig vært medvirkende utøver til Damla Kilickirans separatutstilling “Twine an image that is yet to be” i Bergen Kunsthall, og danseforestillingen “Afterlife” initiert av Louis Schou-Hansen og Karoline Bakken-Lund, som ble vist på Oslo Internasjonale Teaterfestival og Palmera i Bergen (NO). Hun har tidligere vist forestillinger på Knipsu i Bergen og TOU i Stavanger. Hennes pågående prosjekt “Book of Change”, initiert i samarbeid med billedkunstner Kjersti Vetterstad, har nylig blitt vist på Zina Gallery i Cluj, Combinatul Fondului Plastic i București, og Kunsthalle Bega i Timișoara (RO) som en del av Triumf Amiria – Museum of Queer Culture [?]. Prosjektet vises på Høstutstillingen 2022, Kunstnernes Hus i Oslo.

𝗟𝗮𝗿𝘀 𝗟ø𝗯𝗲𝗿𝗴 er lysdesigner, som jobber med video, fotografi og installasjon, og er sjakkentusiast. Hans arbeider kretser ofte rundt forholdet mellom lys og mørke, tid og rom, overflate og dybde. I sjakk møtes logikk og mønstergjenkjenning med kreativitet og intuisjon, man må planlegge og kalkulere, samtidig som tilstedeværelsen i øyeblikket er total. Lars jobber både planmessig og intuitivt i møte med andre kunstnere og kunstformer, og hans ambisjon er alltid å løfte det han ser mot tilskueren på en uventet måte.

\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\

𝗯𝗼𝗿𝗻 𝘀𝗹𝗶𝗽𝗽𝘆 is a site specific, collaborative project taking shape over 5 floors and 7 rooms. It’s an immersive installation, a dance performance, a concert.

​​In 𝗯𝗼𝗿𝗻 𝘀𝗹𝗶𝗽𝗽𝘆 we navigate between desire and disgust, and their uncomfortable proximity. We are in a sensorial descent, a downward spiral through steel wires and fleshy feelings. Inner subworlds shape time, creating a nest for larval creatures and sonic ruptures. born slippy is a temporal ecosystem where the interior presses against the exterior. It uses the body’s monstrous contradictions, itchy and unpredictable, as a portal to a fictional world.

Opening hours installation:
Wednesday – Sunday 12.00 – 16.00

Performances:
8 october 19.00
9 october 19.00
15 october 20.30 // with bus t/r Oslo at 18.00
21 october 20.30 // with bus t/r Oslo at 18.00
22 oktober 19.00
Buy your tickets here >

Concert:
13 october // 20.00 Nylyd #80: dragongirl
Buy your tickets here >

Reading group:
16 october 14.00 // more info soon

Only 25 seats per performance // 100 kr Performance/concert // 200 kr with bus back and forth to Oslo // Reading group is free

*If you would like to come, but money’s too tight please send an email to tom.erik.lonnerod@skien.kommune.no

𝙗𝙤𝙧𝙣 𝙨𝙡𝙞𝙥𝙥𝙮 𝙩𝙚𝙖𝙢:
Project leader: Marie Ursin
Choreography: Alexandra Tveit, Marie Ursin
Music world: dragongirl
Installation/Room/Video/Textiles/Costumes: Kornelia Remø Klokk
Co-creating performers: Georgiana Dobre, Alma Bø Getachew
On stage: Alexandra Tveit, Georgiana Dobre, Alma Bø Getachew
Light design: Lars Løberg
Outside eye: Louis Schou-Hansen
Producer: Marie Ursin
Production Assistant: Jostein P. Steindal

Supported by / Thanks to:
Norsk kulturråd, Fond for lyd og bilde, Vestfold og Telemark fylkeskommune, FFUK, Årvoll gård, Grenland Friteater, Erin Sexton, Fredrik Floen, Jassem Hindi, Runa Borch Skolseg, Roza Moshtagi, Kanuti Gildi Saal, Spriten Kunsthall

𝘼𝙗𝙤𝙪𝙩 𝙪𝙨:
𝗠𝗮𝗿𝗶𝗲 𝗨𝗿𝘀𝗶𝗻 works with dance, choreography, curation and organizing that are always based on collaborative processes and hybrid formats. She is interested in the unique logic of the performer, oversized projects that take on a nature of their own, and creating different spaces of interaction. She studied dance and performance at Stockholm University of the Arts (DOCH). Since 2013 she has, in collaboration with Alexandra Tveit, been the artistic director of Scene:Bluss; an annual experimental residency project that takes on a new format and theme each year. Scene:Bluss works towards creating a space for artists to test out and share ideas through immersive and collective projects. She is also part of the interdisciplinary, discursive collective Carrie organizing conversations, reading groups and seminars to dive deeper into contemporary questions together. In 2021 she won the Young Choreographers Award at Impulstanz together with Lydia Östberg Diakité and Tamara Alegre with the piece FIEBRE. She has worked with, among others, Margret Sara Gudjonsdottir, Mette Ingvartsen, Runa Borch Skolseg, Nikhil Vettukattil, Marie Nikazm Bakken, Fredrik Floen and Nikima Jagudajev.

𝗔𝗹𝗲𝘅𝗮𝗻𝗱𝗿𝗮 𝗧𝘃𝗲𝗶𝘁 (b. 1989, Porsgrunn) works across dance, choreography, dramaturgy and visual art. She is interested in facilitating collective processes through theory, collaboration and movement practices. Since 2013, together with Marie Ursin, she has been the artistic director of the residency-directed platform Scene:Bluss in Porsgrunn. In the period 2020-2021, she was associated artist at Black Box theater with the interdisciplinary collective Carrie, where in autumn 2019 they organized the seminar working title. She has worked as a dancer and co-creator with, among others Bambam Frost, Ofelia Jarl Ortega, Adriano Wilfert Jensen, Nikima Jagudajev, Mårten Spångberg and Eoghan Ryan. She is currently engaged in ongoing projects with Fredrik Floen and Simon Asencio and Runa Borch Skolseg.

𝗞𝗼𝗿𝗻𝗲𝗹𝗶𝗮 𝗥𝗲𝗺ø 𝗞𝗹𝗼𝗸𝗸 is a visual artist mainly working with textile, video and multimedia-installations. Her work draws on references from posthumanism, speculative fiction and escapism, where she explores the intersection between belief, reality and technology. Through a loop of mythopoesis, worlding and constructed reality, she creates environments where comfort and familiarity appeals to the viewer and lures them into a realm of the unknown, where the visual consumer goes through endless fragments of meaning and meaninglessness in the search for interconnectivity. Klokk holds an MFA from Oslo National Academy of the Arts, and a BA(Hons) in Painting & Printmaking frå Glasgow School of Art. Her solo exhibitions include Galleri Memphis in 2021 and K4 in 2019, as well a duo exhibition at Bærum Kunsthall in 2021. She has participated in a large number of group exhibitions in Norway and abroad, among others at Spazju Kreattiv, Malta in 2022, Østlandsutstillingen in 2020 and The Wrong Biennale in 2019.

Composer and producer 𝗱𝗿𝗮𝗴𝗼𝗻𝗴𝗶𝗿𝗹 works at the intersection of club music, contemporary music and performing arts. dragongirl’s universe is inspired by, among other things, literary fantasy, horror movies, video games and club culture. She’s interested in how music can build worlds, create spaces, create its own form of tactility and put the body in different states. On her second EP Tripomatic Fantasies, she further explores the foundations laid with her debut – dark and hard-hitting, but also fun and light-hearted. Even though her music is often described as apocalyptic, it is not of a dystopian nature, but brings forth hope and light. With suggestive and atmospheric notes, she works towards a future where dragons and machines live together side by side.
Tripomatic Fantasies was praised by Norwegian national medias like Morgenbladet and Klassekampen, and was named Album of the day by Bandcamp Daily. dragongirl has performed at festivals like Vill Vill Vest, By:Larm and UKA, and worked cross-disciplinary with, among others, Nikima Jagudajev, Runa Borch Skolseg, Fredrik Floen and Heiki Riipinen.

𝗔𝗹𝗺𝗮 𝗕ø 𝗚𝗲𝘁𝗮𝗰𝗵𝗲𝘄 works as a dancer, choreographer and pedagogue. She is interested in interdisciplinary relationships within visual art, movement, text, sound and objects. Her practice is based on improvisation, and working with transformation through repetition, time, space and mass. She studied at Kibbutz Ga’aton in Israel and Copenhagen Contemporary dance school. She holds a BA from The Norwegian Dance College in contemporary dance and pedagogy. Since 2015 she has been collaborating with Textlab in various projects and roles. She has been working with children and youth for Fargespill Oslo as a choreographer and pedagogue since 2018. As a performing artist and co-creator, she has collaborated with Kathrine Kirsebom, Aleksander Johan Andreassen, Mari Ane Bø, Morten Krogh, Iram Haq, Zeze Kolstad, Maria Landmark, Quynh Vantu, Fredrik Floen and Ingri M. Fiksdal

𝗚𝗲𝗼𝗿𝗴𝗶𝗮𝗻𝗮 𝗗𝗼𝗯𝗿𝗲 (b. 1989) is a Romanian dancer, performer and choreographer who lives and works in Oslo (NO). She holds a bachelor’s degree in choreography from the National University of Theatre and Film in București and a master’s degree in choreography from the Oslo Academy of the Arts. Her practice moves between dance, choreography, text and film. By looking at the world from queer and feminist perspectives, she seeks to find ways of unlearning dominant practices of reading and looking at that which constitutes “nature”. Taking a starting point in various movement methods such as somatic practices, her recent work explores relations between bodies, elements, environments, objects, and imagination. Dobre has recently been a contributing performer to Damla Kilickiran’s solo exhibition Twine an image that is yet to be at Bergen Kunsthall, and to the dance performance Afterlife, initiated by Louis Schou-Hansen and Karoline Bakken Lund, which was shown at the Oslo International Theatre Festival and at Palmera in Bergen (NO). She has previously shown performances at Knipsu in Bergen and TOU in Stavanger. Her ongoing project Book of Change, initiated in collaboration with visual artist Kjersti Vetterstad, has recently been shown at Zina Gallery in Cluj, at Combinatul Fondului Plastic in Bucuresti, and at Kunstalle Bega in Timisoara (RO) as part of Triumf Amiria – Museum of Queer Culture [?]. The project will be on show at Høstutstillingen 2022, Kunstnernes Hus in Oslo.

𝗟𝗮𝗿𝘀 𝗟ø𝗯𝗲𝗿𝗴 is a light designer who works with video, photography and installation, and is a chess enthusiast. His works often revolve around the relationship between light and dark, time and space, surface and depth. In chess, logic and pattern recognition meet with creativity and intuition, you have to plan and calculate, while being totally present in the moment. Lars works both systematically and intuitively in meeting other artists and art forms, and his ambition is always to lift what he sees towards the viewer in an unexpected way.